درباره باغ عمارت های ایرانی

باغ ایرانی سبکی از طراحی باغ است که از ایران باستان، شکل گرفته و در دوره های زمانی مختلف تا به امروز با توجه به شرایط مختلف ادامه داشته است. این سبک از باغ ها به دلیل چیدمان و طراحی منحصر به فرد خود که به دنبال ایجاد هماهنگی بین طبیعت و سازه های ساخته دست بشر بودند، شناخته شده است. باغ ایرانی در توسعه طراحی باغ در طول تاریخ تاثیرگذار بوده است. باغ های ایرانی به دلیل استفاده از آب، تقارن و عناصر طراحی پیچیده شهرت دارند.

 باغ ایرانی به طور معمول دارای یک منبع آب مرکزی مانند یک فواره یا استخر است که توسط ردیف‌های متقارن درختان و تخت‌های گل احاطه شده است. باغ اغلب توسط دیوارها یا پرچین ها محصور شده است که باعث ایجاد حریم خصوصی و انزوا می شود.

باغ‌های ایرانی همچنین دارای عناصر معماری مانند آلاچیق‌ها، تراس‌ها و مسیرها هستند که برای افزایش جذابیت کلی باغ طراحی شده‌اند. بسیاری از این باغ ها همچنین دارای کاشی کاری و معرق پیچیده هستند که از ویژگی های هنر و طراحی ایرانی است. والبته وجود کوشک یا بنا در باغ ایرانی با معماری خاص خود که همراه با جزییات بسیار چشم نواز بوده همراه است.

باغ‌های ایرانی علاوه بر زیبایی بصری، عملکردهای کاربردی نیز دارند، مانند ایجاد سایه و خنکی در تابستان‌های گرم و مکانی برای استراحت و تفکر.

آب‌نماهای باغ‌های ایرانی شامل فواره‌ها، حوض‌ها و کانال‌ها می‌شود که اغلب برای ایجاد انعکاس و ایجاد اثر خنک‌کننده در آب و هوای گرم استفاده می‌شوند. باغ ها معمولاً به چهار ربع تقسیم می شوند که نماد چهار فصل و چهار عنصر (زمین، هوا، آتش و آب) است. 

باغ های ایرانی علاوه بر آب نماها، به دلیل استفاده از گیاهان و درختان از جمله درختان میوه، سرو، گل رز و سایر گل ها شناخته شده اند. باغ ها همچنین اغلب دارای آلاچیق ها، کوشک (عمارت کلاه فرنگی) و سایر عناصر معماری هستند که سایه و سرپناهی را فراهم می کنند.

باغ‌های ایرانی تأثیر بسزایی در طراحی باغ در سراسر جهان از جمله در هند، اسپانیا و جهان اسلام داشته‌اند. به همین جهت در برخی منابع به اشتباه از باغ ایرانی با عنوان باغ های اسلامی یاد می شود،این باغ ها امروزه به دلیل زیبایی و عملکردشان مورد تحسین قرار می گیرند.

از نمونه‌های معروف باغ‌های ایرانی می‌توان به باغ فین کاشان، باغ شازده در کرمان و باغ ارم در شیراز اشاره کرد، اما هدف ما در تیم باغ عمارت معرفی تمامی باغ های ایرانی در داخل و خارج از مرزهای کنونی ایران و همچنین عمارت ها و بناهای  مهم ایرانی می باشد و درادامه راه بازدیدهای ویژه ای از تمامی این بنا ها برای شما عزیزان ترتیب خواهیم داد. جهت اطلاع از این برنامه ها ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید و به دوستان خود معرفی نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp
امتیاز بدهید
5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین باغ عمارت های ایرانی

باغ شمس العماره
کلیک کنید
باغ فردوس
کلیک کنید
باغ موزه زمان
کلیک کنید
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

آخرین مطالب را اینجا بخوانید:

فتوگاردن

باغ عمارت خود را زیبا کنید

پتوس
خرید
سانسوریا
خرید
برگ انجیلی
خرید
فیکوس
خرید
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

باغ عمارت های نزدیک شما

سبک های باغ سازی

سبک باغ‌سازی اسپانیایی

سبک باغ‌سازی ژاپنی

سبک باغ‌سازی مینیمال

سبک باغ‌سازی انگلیسی

سبک باغ‌سازی ایتالیایی

سبک باغ‌سازی ایرانی